onsdag 23 mars 2011

Godkänt-stämpel i rumpan!

Det fick båda mina flickor idag på BVC. Svea hade ett försenat 6-månbesök hos läkaren eftersom vi hade magsjuka när hon hade tid sist och för Mosans del var det ju 2,5-årskontroll.
Dagens siffror:
Moa
12 kilo, 93 cm.
Svea
9 kilo, 72 cm.
Vågen visade faktiskt 12,5 kilo för Mosans del men hon fick väga sig på en "vuxenvåg" för första gången med kläder och kissig blöja och allt så jag avrundar till prick 12 kilo. Om man inte haft ett barn som inte går upp i vikt som det ska så kan man inte ana vilken lättnad det är när trenden bryts! ÄNTLIGEN har hon börjat röra sig lite uppåt på kurvan igen, hon är ju fortfarande jättesmal men det har nog med hennes gener att göra och inget att göra åt. Hon vägde TIO kilo på sin åttamånadersdag, så ni förstår ju att det inte hänt så mycket sedan dess.
Lillklumpen växer stadigt på, även om viktuppgången var mindre än vanligt. Men hon har knappt ätit alls sista veckan när hon har varit sjuk så jag är förvånad att hon ändå fortsatt gå upp (nu skulle jag kunna skriva att "jag har nog grädde som bröstmjölk" men det gör jag inte för det är den töntigaste frasen jag vet, haha).

Moas kontroll var i alla fall grymt kul att vara med på! Först fick hon titta på en massa saker i en låda och Kerstin frågade om hon visste vad allt hette, och hon svara klockrent rätt på alltihop, sa till och med "Hund" istället för "Vovve". Eller nej, när Kerstin visade henne en bebisdocka sa hon inte docka utan "Svea", men det fick hon rätt för. haha.
Sen fick hon rita cirklar på ett papper, jag trodde faktiskt inte att hon visste hur man gjorde men hon ritade en massa "bollar" när hon blev tillsagd. Teckningen sparades och jag antar att den kommer finnas i hennes journal sen tillsammans med "huvudfotingen" man får rita när man blir större.
Hon fick även visa att hon visste skillnaden på liten och stor och sen fick hon hoppa jämnfota vilket hon inte gjorde, hon stod bara med ett höjt ögonbryn och skrattade åt oss när vi hoppade. Vi kunde dock intyga att hon inte har några problem med hoppandet på hemmaplan. När allt var klart fick hon välja belöning från en låda och fick både en gelé-haj och en karta med Bamsebokmärken (det fick hon en annan gång också, och varje gång vi går förbi BVC skriker hon "Bamse-Kerstin! Bamse-Kerstin!").

Vi har även hunnit med en promenix och låtit Svea gunga för första gången, det blåser ju alltid full storm så det känns lite halvbra att plocka upp den ständigt förkylda bebisen ur vagnen men oj vad hon älskade det! tjoade för fullt!



2 kommentarer:

  1. Jag blev också helt förvånad när Alice ritade en boll, hade ingen aning om att hon kunde det:)

    SvaraRadera
  2. Är så roligt att du bloggar! Så himla roligt att läsa :)

    SvaraRadera