fredag 11 mars 2011

Då kör vi igen!

Jag lovar ingenting, men jag ska verkligen försöka ta mig i kragen och börja blogga igen. Inte för att jag har en massa dödtid över direkt, utan för att det är så sjukt kul att läsa senare i livet (och lite för att jag blivit lite lätt Tradera-galen och behöver en annan "hobby" om jag inte vill stå och bita på naglarna i "Lyxfällan" om ett par år).

Vi mår i alla fall bra. Det stora barnet blir 2,5 år om bara några dagar och det lilla barnet blir snart 7 månader. Helt galet.
Mosans nya färdigheter:
* Talutvecklingen är helt enorm just nu, det kommer mängder med nya ord varje dag, hon kan härma efter nästan allt man säger och det kommer läskigt långa meningar, idag sjöng hon "Gubben i lådan, gubben i lådan, kokar du kaffe? Borstar du skorna?" HELT felfritt.
* Måla sniglar. Eller "akta dig" som hon säger.
* Sortera kläder, hon är ruggigt vass på det. När hon hjälper mig med tvätten så lägger hon allt i rätt högar, "Mammas", "Pappas", "Moas" eller "Bebis".
* Använda min touch-screen på mobiltelefonen, låsa upp knapplåset för att sedan leta upp You tube-ikonen i menyn och leta upp klipp med Barbapapa.
* Klättra upp på skötbordet (sniglar från IKEA). Jag vet inte hur hon gör det, och jag vill inte veta heller.
* Kissa på toaletten, det gör hon gärna. Hon kan sitta där skitlänge med en trave böcker och gotta sig. Bajsa gör hon dock bara undangömd med blöja på, gärna i ett köksskåp som vi nu fyllt upp med pantflaskor till hennes besvikelse.

Sveas nya färdigheter:
* Hon sitter! På bara någon vecka har hon gått från att vara totalt befriad från balanssinne (undrar vem hon ärvt det av...) till att sitta stadigt som en liten buddha. Dock har hon inte riktigt förstått det där med att man inte kan göra vilda dyk åt sidorna när man sitter så lämna henne kan man absolut inte göra än, om hon inte sitter på mjukt underlag det vill säga.
* Konsten att bitas. Hon har till min stora häpnad fått sin första kritvita babytand som hon inte är sen med att huggas med. En väldigt, väldigt otrevlig färdighet när man har tutte i mun ganska ofta...
* Dansa. Hon gungar som en pingvin och flinar glatt till glada musiksnuttar, vilket är det kanske gulligaste jag sett någonsin.


Nu ska jag gå och knyta mig för idag. Klockan är helt sinnessjukt mycket för en sliten tvåbarnsmor, jag och Mikael ligger snällt nedbäddade och sover sött senast klockan 22 i stort sett varje dag. Man får ta vara på den nattsömn man kan få innan min egen Nightstalker vaknar.

1 kommentar:

  1. Vilka superduktiga tjejer du har, och söta som socker är dom också! Tänk vad tiden går fort, fattar inte att våra "småttingar" är 2,5 år nu...oj oj oj! Ta hand om er! Kram Fröken M och de små (...stora:-)

    SvaraRadera