fredag 1 juni 2012

Dagens tips- Menskopp

Jag vet att namnet låter äckligt med låt er inte avskräckas!
När jag var hos min gamla barnmorska nyligen och pratade om spiralinsättning så frågade jag om det kunde bli problem med spiral när man har menskopp och hon såg ut som ett stort frågetecken och började prata om naturmänniskor som använde korallsvampar som mensskydd och samlade blodet för att hälla ut det i rabatterna och annat läskigt.
Hon hade aldrig hört talas om menskoppar överhuvudtaget och det verkar som att många missat det.

En menskopp är i alla fall precis som det låter, en liten koppformad grej i gummi eller silikon som man använder precis som en tampong, den fungerar som en propp där blodet samlas, men istället för att börja läcka och bli överfull så kommer blodet ingenstans, om man inte har inne den på tok för länge då.
Hur ofta man får ta ut den och tömma beror givetvis på hur mycket du blöder, men jag kan ha inne den från morgon till kväll även när jag blöder som mest.
När man tar ut den nyper man bara fast i botten och drar ut den, då släpper vakuumet.
Jag var rätt skeptiskt till det där med att se allt blod eftersom jag är blodrädd (var tvungen att stå still och ta djupa andetag idag när jag skar mig på ett papper i mitt kollegieblock inne på Hemköp när jag skulle ta upp min mobil, ryser i hela kroppen bara jag tänker på det) men jag kan lova att det är betydligt äckligare att fiska ut en stinkande tampong, blodet börjar inte lukta innan det kommer i kontakt med luften.

Koppen kostar runt 300 spänn men då har den en beräknad livslängd på tio år, även om man antagligen vill förnya den innan dess...
Testa! Det är jäkligt skönt att slippa fippla med tamponger och bindor hela dagarna och avstå bad eller vissa kläder av rädsla för fläckar, och bättre för kroppen att inte använda mensskydd som torkar ut slemhinnorna.
Det enda negativa är att ibland är det svårt att få till det när man sätter in den, hamnar den snett eller för långt upp eller ned känner man den och det gör ont.
Och klipp för guds skull av pinnen! Den är inte behaglig!




- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar