onsdag 13 juni 2012

Bröllopsfunderingar

Nu har vi varit ett par i mer än fem år och har två barn ihop, rent juridiskt är det ju jättedumt att inte vara gifta. Om något händer oss (peppar, peppar) så blir det helt klart problem och bara en sån sak som att man får gå till familjerätten och försäkra att mannen är den rätta pappan till barnen känns ju onödigt och en aning förnedrande.

Men det känns som så jäkla mycket jobb med själva vigseln! Många går ju bara och gifter sig borgligt, skriver på ett papper och sen är det färdigt, men det känns ju så trist! Är lite splittrad där, jag är inte beredd att slänga ut en massa pengar (varken vill eller kan i dagens ekonomiska läge) och det känns ju som att jag har rätt fullt upp på dagarna ändå.
Men ändå, jag är ju faktiskt kvinna. Jag vill ha en fin klänning och ja, jag vill att vår dag uppmärksammas lite i alla fall, gifta sig gör man trots allt bara en gång förhoppningsvis.

Ett stort och påkostat kyrkobröllop med alla man någonsin känt och trerätters middag är liksom inget alternativ, det är för dyrt (om man inte är fräck nog att be om kuvertavgift då, och det är inget som lockar, haha!).
Något jag verkligen hade velat är att ha en mindre vigsel och sedan åka direkt på en resa efteråt istället för en stor fest, då får man lite mer valuta för pengarna (pengarna som inte finns, så det ligger i så fall långt fram i tiden).
Ett annat lockande alternativ är em vigsel utomhus och en väldigt enkel bröllopsfest efteråt, hyra någon form av billig lokal (typ bygdegård vid havet) och sen bjuda på lite grillat och tårta, låta gästerna ta med sin egen alkohol eller kanske rentav ha en knytis och avsäga sig presenter helt. Jag hade själv jättegärna gått på ett sånt bröllop, jag är inte så pretentiös direkt (därmed inte sagt att man är pretentiös om man har ett stort bröllop, det handlar väl mer om vilka resurser man har...).

Vad tycker ni? Bör man vänta med att gifta sig tills man har råd att göra det "ordentligt" eller är det okej att bjuda in till ett bröllop oavsett dess standard?


- Posted using BlogPress from my iPhone

4 kommentarer:

  1. Vad som är ordentligt är ju upp till dig?! Du ska bjuda in till ett bröllop som är rätt för dig. Om det är att först gifta sig och sedan ha en stor fest eller att åka bort eller gifta sig i kyrkan vet jag inte men om ni vill gifta er så ska ni göra det. Ni kan ju faktiskt skriva papper avseende barnen, något jag tycker att alla som är sambor och har barn ihop bör göra, hur trist det än är att tänka på såna saker.

    SvaraRadera
  2. Vi gifte oss för 5 årsedan rätt litet lätt men fint .
    vi var 75 gäster de närmaste gifte oss i öxnevalla kyrka beställde mat från lascala i veddige och tråtan gjorde en vän . Klänning sydde vi upp allt som allt gick brölloppet på 11700 ungefär

    SvaraRadera
  3. Vi gifte oss hemma i trädgården. Borgligt. Hade klänning (jättefin uppsydd i kina för 2000kr) bukett och allt det där. sen bjöf vi på enkel kallskuren mat och brollopstårta. Kosta runt 10000 med ringarna..

    SvaraRadera
  4. Vi gifte oss på 5 minuter, våra föräldrar och min syster närvarande. Bröllopsfest på Gröna Lund. Inga ringar, ingen klänning. Vi blev gifta ändå ;) För mig är det äktenskapet som är det viktiga, inte bröllopet. Jag hade gärna bara skickat in ett papper om det gick att bli vigd på det sättet ;)

    SvaraRadera