onsdag 27 februari 2013

Kämpa, kämpa!

Sitter och vrålpluggar till äckeltentan på fredag. Pausar med tacoköttfärs och grönsaker sen igår.
Det här är SÅ JÄVLA SVÅRT! Jag måste verkligen tillhöra Sveriges (och därmed världens med tanke på vår rankning) absoluta bottenskick i mattebegåvning. Hur ska man kunna lära sig avancerade grejer när hjärnan inte ens vill behärska det grundläggande?

Vi har tränat på att räkna ut tal med huvudräkning på flera olika sätt. Alla basgrupper fick lite simpla tal att räkna ut och sedan fick vi jämföra med varandra, låt oss säga att ett av talen var "31+29", i mitt lilla huvud räknar jag alltid ut tiotalen först, alltså (30+20=50), sedan tar jag (50+9+1), kanske om jag har en bra dag att jag adderar entalen först och räknar 50+10 rätt fort. En tjej i min grupp lånade ett ental från 31 och det blir ju 30+30. Skitlätt. Den kopplingen gör inte min hjärna, jag blev alldeles fascinerad över hur smart det var. Jag är 25 år. Jag har räknat matte i nio år i grundskolan och sedan en halv termin på komvux i våras (gick aldrig på lektionerna i gymnasiet). Räknar antagligen ut otaliga matematiska problem varje dag och är ändå på en riktigt, riktigt låg nivå.
Jag kan INTE gångertabellerna som ett rinnande vatten, åtminstone inte alla. Högre än elvans tabell kan jag absolut inte. Jag är fullkomligt skräckslagen inför fredagen. Fick reda på igår att det är ett visst antal poäng på tentan som avgör ifall man blir godkänd eller inte, oavsett om man kammat hem alla poäng på ett visst område och inte klarat en enda uppgift inom ett annat område och blev överlycklig, nu behöver jag bara fokusera stenhårt på några grejer istället för att fördjupa mig i allt. Och så ska det inte vara, man ska inte "lura" sig igenom tentan på en universitetsutbildning. Jag ska bli lärare och det är  meningen att jag ska kunna ALLT det här, annars står jag väl där och skäms om ett par år och kan inte alls göra ett så bra jobb som jag vill.

Ja, ja. Vi får se hur det går. Nu ska jag fortsätta med den här förbannade skiten. En femveckorskurs med så här mycket innehåll och jag har missat hälften av alla föreläsningar och seminarium, tänker man på det från den vinkeln har jag ändå lärt mig sjukt mycket nytt.

1 kommentar:

  1. Det här är absolut inte kritik mot dig! Men när du berättar om din känsla för matte så kan jag inte låta bli att tänka att det är urkorkat att de tog bort inriktningarna på lärarutbildningen. Man ska inte undervisa i matte om man inte känner sig bekväm med det, och av samma anledning ska inte jag undervisa i tex samhällskunskap eller musik.

    SvaraRadera