söndag 11 mars 2012

Svea

Jag har ju skrivit ett inlägg om Mosans små framsteg och nu är det såklart Sveas tur!

Liten har hunnit bli 18,5 månader nu! Hon började inskolas i januari och hon verkligen stortrivs! Jag frågar varje morgon "Ska vi gå till Kringlan idag?" och då skriker hon "ja-ja-ja"! Varje gång vi kommer dit så rusar hon fram korridorerna (som tur är, annars hade jag blivit helt förstörd!).
Men hon har ju också alltid känts som det givna dagisbarnet, hon vill ju ha full fart och bli aktiverad hela tiden, Svea har aldrig varit en hemmamystjej.

Jag vet att alla mammor och pappor tycker att just deras bara är snäppet vassare än andra barn på det mesta, men måste ändå säga att jäklar vad smart hon är!
Ordförrådet är helt enormt! Hon pratar inte speciellt mycket men förstår nästintill allt! Hon kommer alltid och hytter med näven mot mig och parkerar sin bebisstjärt i mitt knä med en helt trave pekböcker med sig och vill att jag ska peka på allt och fråga "vad är det?" i bok efter bok efter bok. Hon kan nästintill alla djur, kroppsdelar och frukter och bär nu (kan t.ex skilja ankan från gåsen, peka ut sin lilltå och veta att ett ägg är ett ägg även om det är stekt, kokt eller målat påskfärger. Säger jag att hon ska gå ut i hallen och på sina blommiga stövlar gör hon det, säger jag att hon ska lägga den lilla vovven vagnen och lägga på filten gör hon det... Ja ni fattar!).
Jag är grymt imponerad över att hon kan lista ut hur hon ska göra för att få tag i det hon vill ha, nu lär ju jobbig mycket av Moa såklart, men hon var inte stor när hon förstod att man kan putta köksstolen fram till skåpet för att klättra upp och nå vad det nu är hon vill ha till exempel. Livsfarligt! Ungen kan klättra upp överallt och hittar allt jag försöker gömma.
Nog med skrytet!

Överlag sover hon bättre men vissa nätter är fortfarande hemska. Oftast vill hon äta minst en gång och gärna i uppemot 45 minuter sådär (absolut sämsta grejen med att inte ge flaskan).
Hon har fortfarande ett humör som kan skrämma slag på vem som helst, i alla fall när jag är med (på dagis är hon aldrig arg tydligen...). Men med mig så visar hon minsann vem som bestämmer! Dessa utbrott kan ju göra en helt tokig! Jag blir livrädd nä jag tänker på hennes vilja hos ett större barn... Så stark och skogstokig som hon kan bli så kommer jag inte ha en chans om några år, haha. Men den här åldern 1,5 år är ju en skitjobbigt ålder, även min lilla Mosa var väldigt frustrerad stundtals i den här åldern, antar att det beror på att dom inte kan göra sig förstådda som dom vill.

Svea är inget fan av att sitta still och kolla på teve, men hon tittar gärna på lite Pippi Långstrump ibland. Hennes favoritbok just nu heter "Killekill". Hon älskar att dansa till "Små grodorna". Det godaste hon vet är majs (och choklad!). Hon älskar att gå runt inomhus med skor och står gärna och speglar sin runda fina mage.
Älskade unge!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar