fredag 2 mars 2012

Sofia tipsar

Vilket väder! Det är ju helt fantastiskt! Får ta med fleecetröjor och skalkläder till dagis när jag hämtar tjejerna sen så dom slipper koka i sina vinteroveraller på väg hem.

Matten flyter på bra idag! Säga vad man vill om matematik men när man väl lyckas är det en grymt häftig känsla! Jag sitter med tappad haka och får bläddrar fram och tillbaka till facit och kolla att det verkligen stämmer. Varje gång (ganska sällan...) jag lyckas få några tal i rad helt rätt så tror jag att det är något jag måste missat, det KAN inte vara så smärtfritt. Men det kan det ibland. Väldigt sällan.
Jag älskar ändå känslan av att faktiskt lära mig något. Att vara hemma med bebisar är kanske inte fördummande , men för en kvinna som jag som inte riktigt klarar av multitasking så går ju 99% av tiden och tankarna åt barnrelaterade saker och kunskapsintaget i övrigt blir VÄLDIGT begränsat.
Det har börjats känns väldigt viktigt för mig att få en universitetsutbildning. Varför ska jag berätta i ett annat inlägg, detta inlägg är dedikerat något annat!

SOFIAS TIPS FÖR DIG SOM SÄLJER BARNKLÄDER PÅ TRADERA!


* Börja först och främst med att fråga dig själv om du kommer att tjäna på affären. Är man lat som jag så innebär det en hel del jobb att först leta upp kläderna, sortera kläderna, fotografera kläderna, skapa en annons, invänta budgivning, maila vinnaren, vänta på pengar och sedan packa och skicka plagget/-en.
Du bör ta en titt på aktuella auktioner på Tradera först för att få ett hum om vad som säljer och vad som inte gör det.

* Bebiskläder är svårt. Överlag får man mycket, mycket mindre tillbaka mot vad man köpte kläderna för. Det finns en del undantag men det gäller framförallt helt oanvända plagg eller plagg i väldigt fint skick av något dyrare märke (Molo, Villervalla, Lundmyr brukar vara poppis, tycker att man brukar få väldigt dåligt betalt för P.op).
Jag har själv sålt väldigt få pytteplagg, många har ju sentimentalt värde och får stanna i familjen och andra har jag gett bort till bebisar i bekantsskapskretsen hellre än att sälja ett superfint plagg för inga pengar alls till någon främling.
Bebisoveraller brukar dock gå som smör på hösten och våren! Meandis sparkbyxor är också ruggigt populära, året runt.

* Man kan välja att sälja enstaka plagg eller stora paket (har sett paket med uppåt 100 delar). Säljer du kläder från dom vanligaste kedjorna (Lindex, HM, Kappahl, Cubus, Zara...) så kan ett paket vara supersmidigt, om inte annat för att man blir av med en massa kläder. För att krydda ett sånt klädpaket lite ytterligare är det en bra idé att slänga in 2-3 märkesplagg. Men har man däremot flera märkesplagg att sälja så ska man INTE välja klädpaket, utan sälja för sig eller ännu bättre, matchande outfits!
GLÖM INTE att skriva med godbitarna i paketet i rubriken! Säljer man till exempel ett paket i 10 delar (1 från P.op, 3 från Lindex, 1 från Villervalla och 6 från HM) så skriver man "Stort klädpaket säljes, P.OP, Villervalla mm" och inte "Stort klädpaket i 10 delar, mest HM".

* Figurer säljer. En tröja med en blomma köpt för 99:- på HM kanske inte ger ett enda bud men det gör garanterat en tröja köpt för 99:- med Hello Kitty på. Kitty, Cars, Bamse (speciellt Bamse!), Barbapapa, disneyprinsessor, ja ALLT sånt tjafs som barn gillar säljer! Märkeskläder köper ju föräldrar mest för sin egen skull eller så köper man sånt som barnen vill ha- seriefigurer.
Något som jag märkt är speciellt poppis förutom Bamsekläderna är "Fem myror" som Lindex sålde för några år sedan, vilket osökt får mig att tänka på RETRO, alla retroplagg är väldig eftertraktade och säljs dyrt! Plagg som heldressar i orange frotté eller bruna manchesterklänningar med elefanter är hett! (och skitcoolt!).

* Skriv utförliga annonser och ta bra bilder! Ingen blir speciellt köpsugen av suddiga mobilbilder och en beskrivning som lyder "Jette fina byxor ganska lite använda"... Eller som härromdagen när man kunde köpa en "Snygg picke tröja". Jag orkar inte skriva några romaner i varje annons själv, men man kan se till att det är rättstavat och ger lite information av vad man säljer!
Skriv alltid ut storleken och beskriv plaggets skick! Finns det någon skavank glöm inte bort att skriva detta och ta gärna en bild för att visa hur stor/liten skadan är. Skriver man bara att det finns en fläck någonstans så kan man tappa många budare som tror att det kanske är en jättefläck till exempel.
Jag skriver alltid att våra kläder kommer från ett djur och rökfritt hem eftersom det är viktig information för många allergiker.
I rubriken ska du försöka få med så många sökord som möjligt, säljer du t.ex en fleece från p.op skriver man inte "p.op jacka" utan "Windstopper fleecejacka från p.op polarn och pyret röd nyskick stl 92" till exempel för då kommer annons upp vid fler sökningar när någon söker på ett ord bland annonserna.
Ju längre och mer utförlig beskrivning desto mer seriös känns en säljare dessutom, är man riktigt flitig skriver man upp mått på plaggen, särskilt bra om man säljer skor är att ange innermåttet. Mailar en budare frågor ser man till att svara!

*Efterfrågan. Har man ett gäng vinteroveraller bör man inte lägga ut dom till försäljning nu till exempel när alla vill ha vår och redan köpt vinterns kläder för längesen. Vinterstövlar och vinterkängor har grymt bra andrahandsvärde på hösten men säljs för riktiga struntsummor nu.
Man bör även vara noga med vilken sluttid man sätter på auktionen! En för slutar mitt i natten och hur många sitter vid datorn kl 02 en tisdagsnatt? Själv brukar jag logga in tidigt på morgonen för då är det också dött och nästintill ingen som budar över en. Jag brukar ha sluttid 19-20 på kvällen men inte på söndagar för då är det massor av auktioner som går ut samtidigt. Ett annat tips är ju att man säljer precis efter löning för då är ju folk som mest generösa.

Ja det är väl det jag kommer på nu! Jäkligt kul är det i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar