torsdag 19 maj 2011

Dagens gåta

Vi var en sväng på vårdcentralen idag efter en bajsnatt med många uppvak och grinig bebis som tog sig för öronen, så vi var där och gjorde en undersökning men den här gången var det ingen inflammation i alla fall, yes!
I alla fall stod vid i luckan och anmälde oss när en gubbe gick förbi och fråga om Svea var en flicka eller pojke. Sköterskan sa att hon också hade varit osäker för det är ju så svårt att avgöra i den här åldern, men sen hade hon sett att det var en tjej "när hon såg håret". Gubben böjde sig ner och tittade på Svea och nickade instämmande.
Så nu undrar jag följande:
- Har flickbebisar och pojkbebisar generellt olika hårväxt?
- OM så är fallet så antar jag att dom tror att flickor har längre hår, och Svea har definitivt inte långt hår.
- Det gick överhuvudtaget inte att se Sveas hår då hon hade mössa på sig. Hur bar dom sig åt?

Sen kan jag avslöja att hela genusdebatten är meningslös, för ingen förknippar ändå "flickfärger" med flickor och tvärtom. Samtliga gånger folk trott att mina döttrar varit pojkar är när dom haft på sig rosa. Jag har ofta på Svea väldigt könsneutrala kläder och då ser alla att det är en tjej, haha.

Svea eller Sven?

2 kommentarer:

  1. Hahaha konstigt det där... Folk har väl frågat någon gång om Anthony är kille eller tjej. Mest när han var mindre, och det har inte spelat någon roll vad han haft på sig. Men oftast är det mer försiktigt frågande tillägg som "Markus du kan väl komma och leka med pojken här? ...eller flickan?", liksom för att gardera sig. Jag skulle ju kunna bli förbannad om någon direkt antog att mitt barn klätt i svarta gympaskor, jeans, keps och brun fleecetröja var en pojke liksom... :P

    SvaraRadera
  2. Johanna kunde ha rosa klänning och hårband, folk frågade ändå vad han hette...

    Angående att inte veta om man ska säga pojke eller flicka så duger "barnet" eller "kompisen" för min del :)

    SvaraRadera