onsdag 29 juni 2011

Turkietresan!

Nu är vi hemkomna från Turkiet sedan ett par dagar, nöjda och välbehållna! Så jävla skönt att komma iväg, MEN jag ska inte sticka under stol med att det var en av mitt livs stressigaste veckor- ingen avkoppling här inte! Men det hade jag ju räknat med också, att åka utomlands med rymningsbenägna Mosan och ilskebarnet Svea är ju inget slappisupplägg direkt.

Vi bodde i alla fall på hotell Gasipaza i Side. Jag är grymt positivt överraskad av själva landet Turkiet, jag hade föreställt mig att turkarna skulle vara jävligt sliskiga och att det skulle vara lite sådär småläskigt med hela islamgrejen, som i Egypten där vi inte såg en enda egyptisk kvinna under hela resan förutom på flygplatsen när vi skulle åka hem, och hon var helt täckt från topp till tå med slöjor- gick man det minsta lättklädd någonstans (vilket man ju gärna gör på semestern...) så stirrade männen ögonen ur sig och det var allmänt skitjobbigt.
Men så var det verkligen inte i Turkiet. Folket var FRUKTANSVÄRT trevliga och helt underbara mot barn, inte bara försäljare och dylikt utan även totala främlingar man gick förbi på gatan stannade och nöp Svea i dubbelhakorna och ojade sig över hur underbar hon var. Fruktansvärt hjälpsamma var dom också, frågade man om vägen fick man i stort sett guidad tur hela vägen fram till exempel, av vem som helst. En servitör vagnade Svea en hel måltid så att jag kunde äta i fred, herregud. En annan märkte att Mosan var uttråkad så han gick och hämtade sin fågelbur så att hon fick hälsa på någon underlat av något slag. På stranden behövde man bara tänka tanken att man var törstig i stort sett, så stod det en kall öl på bordet bredvid, som om dom var synska. Givetvis vill dom ju ha dricks, men jag är ganska säker på att det mesta faktiskt gjordes av ren godhet- hur ofta händer det i Sverige?


Det gick faktiskt ändå över förväntan med barnen, vi hade två skrik-och-panik-kvällar med övertrött och lite förvirrad Svea i början, men sen tycker jag att hon grejade värmen och alltihop väldigt bra. Det är ju så det är, våra barn är väldigt vana vid rutiner, det mesta går på rutin här hemma så det kan blir lite kaos när man åker iväg såklart. Jag hade ju en vision om att Svea kanske skulle somna vid 19-20 som hemma och sedan kunna tas med sovande i vagnen när vi gick ut på kvällarna, men icke. Hon var vaken VARJE kväll, ofta längre än Mosan till och med. Dock somnade båda i sina sulkys nästan varje kväll så man slapp i alla fall hela nattningen när man kom hem, även om det ofta var vid midnatt, haha.
Mosan är badkruka men Svea älskar i alla fall att bada till min lycka, Moa släppte faktiskt loss första dagarna och vi åkte vattenrutschkana och grejer till och med, men hon föredrar att sitta och plaska med fötterna vid poolkanten, haha.



Maten var kanon, och priserna helt okej. Man fick en rejäl middag med köttbit och dryck till för ca 100 spänn till exempel, vilket ju är helt överkomligt. Något som var asdyrt var barnmatsburkar (typ 30 spänn för EN hurk HiPP, turkiska märker var något billigare) och blöjor, det kostade betydligt mer än här men annars kan man inte klaga. Glad var jag i alla fall att Svea nästan enbart äter vanlig mat, haha.

Får uppdatera mer senare, bilder på nyblivna 10-månaderstjejen kommer också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar