fredag 1 juli 2011

Min duktiga tös!

Fredagskväll alldeles ensam! Ja, eller ensam är jag ju aldrig men Mikael är iväg på lan och fislisorna sover.

I måndags var vi på BVC och kollade vikt och längd på båda barnen:
Svea: 10750 gram, 78 cm.
Moa: 13200 gram, 93 cm.
Bebis växer så hon knakar som vanligt, hon gör ju inget annat än äter, haha. Däremot var ju Moas viktuppgång ganska anmärkningsvärd då hon vägde 12,6 kilo i mars, eftersom hon fortfarande var lite underviktig så skulle vi ta en ny vikt efter tre månader och det har ju hänt lite ändå! Sen har hon visserligen vägt sig med blöja och kläder båda gångerna så det är väl inte helt exakta resultat men det går ju i alla fall uppåt.

Och min duktiga Moa har slutat med blöjor nu! Det hade säkert funkat att "få henne" att sluta tidigare men vi har inte känt någon brådska, och sista månaderna har hon haft någon form av motvilja till att sitta på toaletten, så då har hon inte behövt det. Men nu är det sommar och semester och vi tog bort blöjorna helt direkt. Första dagen kissade hon ner sig två gånger, efter det har hon sprungit till toaletten eller pottan VARJE gång! När vi varit iväg har det dock kommit lite kiss, som idag när vi var på lekplatsen, jag hade faktiskt pottan med mig men jag tror inte att hon förstått riktigt att man kan kissa på andra platser än här hemma, haha. Men hon är grym! På morgonen har hon själv tagit av nattblöjan och sprungit till toaletten det första hon gjort och idag tog hon av sig den vid nattningen för en sista kissning, så hon verkar verkligen ha förstått att blöjan inte är hennes bärbara toalett längre, hehe.
Bajset har hon inte fått kläm på än dock, hon har knappt bajsat på flera dagar, men det ska tydligen vara vanligt att dom tycker att det är lite läskigt så det kommer väl med tiden det med, jag hoppas bara att hon inte går och håller sig och får ont i magen!
Tänk vad stor hon börjar bli, min ljuvliga lilla tjej. Trotsig är hon också, men sen väger hon upp det dumma beteendet med att vara så fruktansvärt fantastisk att man får galet dåligt samvete över att man var arg på henne, hehe.

2 kommentarer:

  1. Vad duktig hon är! Tog ni bara bort blöjorna på dagen och sa att dom var slut? Vi försöker få Isabel och sluta, hålla sig har hon inga problem med men däremot vill hon ha blöja när det är dax för behoven! Jag tar GÄRNA emot tips :)

    SvaraRadera
  2. Riktigt imponerande! Våra barn fattar inte alls så snabbt när det gäller toan, Ludvig kissar på sig typ 100 gånger om dagen, och jag vet inte hur länge vi tragglade med Johanna. Jag tröstar mig med att de är underbarn på typ allt annat *harkel*.

    SvaraRadera