tisdag 7 juni 2011

Amma andras barn

Har suttit inne på Familjeliv.se och hittade den här tråden:
http://www.familjeliv.se/Forum-4-118/m59340460-1.html
En bonusmamma har låtit sin sambos barn suga på hennes mjölkfria bröst när han var otröstlig på natten. Ska man vara resonabel så är det ju jättebra att bebisen slapp vara ledsen, man vill ju absolut att andra ska göra vad dom kan för att trösta men detta känns bara så JÄVLA fel! Kan säga som så, att hade jag och Mikael gått skilda vägar och hans nya tjej ammade MITT barn hade jag inte kunnat ansvara för mina handlingar, tjejen hade ju aldrig någonsin kommit i närheten av mitt barn igen i alla fall, den saken är ju säker.
Läser man i tråden hittar man även liknande händelser. Ett par hade till exempel lämnat bebisen en knapp timme hos farmodern när dom gick en promenad och när dom kom tillbaka satt tanten med sitt bröst i bebisens mun. Vad är det för människor som gör sånt? Jag skulle aldrig någonsin stoppa mitt bröst i någon annans barns mun, tanken är helt absurd. I just det här fallet, om jag var bonusmamma så hade jag sett till att stoppa barnet i bilen och köra hem det till sin mamma om det verkligen varit så otröstligt (sen kan jag ju inte för mitt liv begripa varför man lämnar bort ett litet bröstbarn över natten överhuvudtaget, men det är ju en annan historia).
Amning tycker jag är fruktansvärt intimt, i mina ögon är det HELIGT. Jag vet att jag är lite fånig när det gäller mina bebisar, när Moa flaskmatades så var det ingen annan än mig och Mikael som fick ge henne flaskan innan hon var närmare året. För mig är matningen en stor del av ankytningen, eftersom jag inte kunde amma så ville jag att flaskan skulle bli VÅR grej istället. I mina ögon är det väldigt speciellt att mata en hungrig bebis, och det är såklart ännu mer speciellt när det gäller amningen för då är det ju bara jag. Att amma mitt barn skulle vara ett övergrepp på hela min roll som mamma, jag hade aldrig förlåtit det. Aldrig. Det kanske är ett tecken på dåligt självförtroende, att man på något sätt skulle känna sig hotad för egentligen så är det ju inte värre än att bebisen snuttar på en napp som någon annan håller i. Men jag kan bara inte vara logisk i ett sånt läge.
Vad tycker ni?


På tal om amning så har vi dragit ned en hel del dagtid nu, jag är väldigt splittrad till det för det är ju ett steg närmre att sluta helt vilket gör mig helt förfasad, men samtidigt så behöver inte en 9,5 månad gammal bebis snutta som en nyföding. Och mamma behöver lite tid för sig själv snart, man känner sig väldigt låst med en bebis som vill ha tutte stup i kvarten.
Så nu har hon bara ammat morgon, innan förmiddagsluren och på kvällen i ett par dagar (undantag för igår när vi var på stranden och jag glömde ta med annan mat till henne). Det har gått kanon, visserligen har vi haft fullt upp med roliga saker hela långhelgen så hon kanske har glömde bort sitt mjölkbegär lite, men det har varit betydligt värre för mina onda bröst än för Svea. Och hon har sovit sjukt mycket bättre på nätterna! I flera dagar nu har hon sovit från runt 20.30 till klockan 04 innan hon haft första uppvaket! Så långa pass har jag inte fått sova sedan jag var i sjunde, åttonde månaden sissådär. Helt fantastiskt. Vet inte vad det kan bero på, det kanske inte alls har med amningen att göra utan värmen kanske slagit ut henne totalt. Förmodligen är det bara tillfälligt, men jag ska bannemej se till att njuta av varenda minut sömn jag kan få!

Men hua vad ont i hjärtat jag får när jag inser att mjölk-koma-tiden snart kanske är ett minne blott... Här är hon runt 2 månader:

3 kommentarer:

  1. Usch o Fy! Jag hade blitt jätte arg och hade min svärmor suttit med tutten i munnen på nått av mina barn när vi kom dit så hade de vart sista gången jag åkt dit kan jag säga!

    SvaraRadera
  2. Jag är helt på din linje. Amningen och även flaskan eftersom Engla fick den, var och är så helig för mig. Hade jag fått reda på att Englas pappas tjej gjort en sådan grej hade jag nog helt ärligt, slagit ihjäl dom båda två. Det är en så oförlåtlig sak att göra och jag blev så arg när jag läste att jag kisar och frustar här hemma. Jävla dårar säger jag bara men skönt att veta att det finns människor som du som är vettiga och skriver ut sådana här absurda saker så hela världen får veta vilka dårar dom är :D

    SvaraRadera
  3. Nej, jag skulle inte amma andras barn (om det inte gällde livet, typ) och jag skulle inte acceptera att nån annan ammade mitt barn. Jag skulle nog göra antagandet att personen i fråga var sinnessjuk om jag hittade mitt barn med nån annans bröst i munnen.

    Däremot tycker jag inte att amning och matning är en så stor sak, eftersom ingen av våra nöjt sig med amningen har den som haft möjlighet matat, om det så varit nån av oss föräldrar, mormor, farmor eller nån annan (som vi känner och litar på). De gånger jag ammat har jag ofta läst tidningen eller knappat på datorn samtidigt. MEN alla gör ju som de själva känner är bäst och ingen kan säga att det ena eller det andra förhållningssättet är mer rätt eller fel!

    SvaraRadera