måndag 17 september 2012

Mammas lilla Moa!

Igår fyllde vår förstfödde hela 4 år! Vi låg och ojade oss över att om tiden fortsätter gå lika rasande fort kommer hon vara 8, 12, 16(!) raketfort. Jag minns när JAG fyllde fyra, det känns inte så vansinnigt längesen. Hjälp!

Men nu är i alla fall Mosan 4 år gammal och världens goaste unge! Hon är vansinnigt snäll och empatisk för att vara så liten.
Hon är fortfarande en väldigt försiktig liten dam även om hon har tuffat till sig en hel del, nu gungar hon superhögt på lekplatsen helt själv, vågar åka nästan alla läskiga rutschkanor (även om hon bromsar med fötterna, haha) och hon hoppar från plintar och går balansgång på bänkar som om hon aldrig gjort något annat på barngympan (ja, jag blundar lite för att slippa se det, haha).
Moa kan vara oerhört lillgammal och läxar mer än gärna upp lillasyster och oss, allt från "Svea! Nu säger jag till dig på skarpen! Sista gången jag säger till dig nu!" till "Såja lilla gumman, kom här så känns det bättre", hon vill alltid trösta och sitta och gosa, flera gånger nu sista veckan har jag smugit på barnen för att det varit oroväckande tyst också hittar jag dem i sovrummet, Moa har bäddat ner Svea och hennes tummenkudde och ligger och kliar henne på ryggen och sjunger, precis som jag gör med henne varje kväll. Bedårande!

Hon ÄLSKAR att läsa, vi lånar hem tjocka kapitelböcker och läser på kvällarna eller när Svea sover middag. Hon har börjat skriva väldigt mycket nu, sitt eget namn samt "Bella, Ella och Ida" har hon kläm på nu, kompisarna på dagis. Hon kan få till "Svea" ibland och brukar skriva "Mamma" fast med sissådär sju "M" och ett "A". Vi övar alfabetet hemma nu och snart sitter det!
Hon älskar att titta på film, speciellt prinsessfilmer såklart...
Strular med maten än, uppskattar helt klart mest halvfabrikat dränkt i ketchup till min stora sorg, eller tacos och pizza... Hon gillar dock "grytakött" eller "grått kött" (=kyckling i lergryta). Hon äter i alla fall jätteduktigt på dagis och uppenbarligen får hon i sig tillräckligt för att växa och må bra, även om hon är en liten speta än.
Godis och snacks kan hon vräka i sig som en hel karl.

Moa pratar jämt och sover aldrig, inte ens en 11-timmarsdag på dagis (händer väldigt sällan tack och lov!) tröttar ut henne, även om hon vaknat 05 somnar hon oerhört sällan förrän 20.30! Hon är 4 år men har sömnbehov som en vuxen.
Hon är så himla lik mig! En helt fantastisk liten människa!;) Älskade, underbara Moa!




- Posted using BlogPress from my iPhone

1 kommentar:

  1. Grattis i efterskott till lilla stora Moa! Minns när du blev gravid med henne och hur mycket jag längtade själv efter ett eget litet knytt :) Och nu sitter jag här och är snart halvvägs genom min första graviditet! Tiden går så fort!

    SvaraRadera