tisdag 5 juli 2011

Mina tjejer

Det går bara bättre och bättre med potträningen nu! Inte en enda kissolycka på flera dagar nu TROTS att vi var iväg i flera timmar igår till exempel, dock var vi på ÖF i stan och där har dom en barnsits till toaletten och en pall precis som hemma, det kan nog bli klurigare när vi måste gå på en helt vanlig toalett.
Idag bajsade hon på toaletten också! Det visade sig att lilla damen krävde en stängd dörr till badrummet, det borde vi ju ha listat ut med tanke på att hon gått och gömt sig vid bajsande sedan hon var runt året. Och vem vill bajsa när någon glor på en? Och vad hon lös av lycka när hon ropade "Mamma, titta BAJS, bajset är bakom!!" (toapapperet hade lagt sig lite över). Så vi stod en stund och inspekterade och berömde det fina bajset och sen fick hon spola iväg det till "bajslandet". Hehe.
Och idag när vi var på väg till lekplatsen stelnade hon till och sa "måste kissa igen" så vi fick småspringa till en närliggande buske och kissa där, det är helt sjukt vad duktig hon är! På morgonen tar hon av sig blöjan det första hon gör och kissar sen en hel flod på toaletten, så man märker att hon hållit sig lite trots att det är blöja på. Fantastiskt.

Lillsnörpan har varit på ett alldeles förskräckligt humör idag, som de flesta dagar, haha. Vi kan inte sluta häpna över detta HUMÖR! Är hon inte jätteglad och flinar med alla sina nya tänder så är hon fullkomligt vansinnig och vrålar som en hel armé bebisar och kränger fram och tillbaka så att man knappt kan hålla i henne. Hon vill bli konstant underhållen och helst ska det hända nytt-nytt-nytt hela tiden, och allra gladast är hon när hon äter. Vi har räknat ut att hon äter ungefär lika mycket som fyra stycken storasystrar (nu är Moas matintag visserligen löjligt litet, men Svea är ju bara en liten bebis!). Hon äter allt själv numera, jag matar aldrig. Det är ganska skönt att slippa matandet, men det blir ingen lugn och ro ändå för man måste se till att serva den hungriga fågelungen hela tiden. Moa har insett vilket guldgruva hon har i Svea och langar över sin mat till henne hela tiden och den försvinner direkt. Mikael kallar henne för vår kompost, haha. Jag tror att hennes absolut favorit just nu är jordgubbar. Och oavsett vad hon äter så älskar hon att kleta in mat över hela kroppen, hon tar gärna köttbullar och dylikt och gnuggar skalpen med. Hon får bada i vasken 4-5 gånger per dag och hinner liksom aldrig bli riktigt ren innan nästa måltid ändå, tur att hon inte har torr hud. Vid nattningen idag luktade stackaren gammalt stekfett, haha.
Men trots det fruktade humöret så är hon go som få, vår lilla spädgris.




Själv borde jag nog ta en tripp till vårdcentralen tror jag, får jättekonstiga små yrselattacker. Det är inte lågt blodtryck, jag har alltid blivit lite snurrig och sett svarta prickar om jag reser mig för fort men det här är något helt annat. Det kommer när jag reser mig, men även när jag lägger mig ned eller om jag rullar runt i sängen, då känns det som om hela världen snurrar runt. Imorse skulle jag hoppa upp och då snurrade det till så kraftigt att jag bara pep till och ramlade bakåt igen helt handlöst. Känns inte jätteultimat när man har två småbarn som man bär runt på dygnet runt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar