onsdag 13 juli 2011

Dagens tankar

Herregud, vi har aldrig levt så knapert som under veckan som gått! Så kan det gå när man åker på utlandssemester och sätter sprätt på lite mer pengar än man borde, hehe. Det är nästan lite skrämmande när man inser hur mycket pengar man vanligtvis bränner, vi är absolut inte såna som köper en massa dyra prylar men dessa småhandlingar! Lägger man ihop alla småsummor som flyger iväg varje gång man springer in på ICA eller bensinmacken så blir det hiskeliga summor, jag vill inte ens veta...
Men det är nyttigt att leva sporadiskt! Vi har exempelvis nästan tömt hela frysen, det händer aldrig annars. Vi har pantat jätteberget med petflaskor vilket verkligen var på tiden. Vi har ägnat oss uteslutande åt gratisutflykter som stranden, långpromenader och biblioteksbesök. Ett paket korv och en påse bullar höll mor, far och dom små barnen underhållna en heldag idag till exempel.
Men imorgon rullar cashen in, då jävlar! Hehe.

För övrigt har vi ju börjat med projekt "sluta nattamma". Jag är ju så fruktansvärt dålig på sånt där, jag klarar ju max fem minuter bebisskrik sen kapitulerar jag ju och är beredd att göra precis vad som helst för att få bebisen nöjd. Första natten blev Svea vansinnig när vi gick och gungande henne så jag gav upp ganska fort. Andra natten var hon vaken men skrek inte, jag bar och bar och bar men hon somnade inte, hon bara kikade på mig i mörkret med ögon som sa "varför mamma?", sedan började hon göra smackljud och efter ännu en stund när jag klappade henne på kinden med fingret så försökte hon snutta sig fast på fingret som en blind liten råtta i mörkret. Då dog jag lite inombords och genast hade hon tutten i munnen igen.
Men efterföljande nätter har fått förvånadsvärt bra! Mikael har gungat henne när hon vaknat och hon har somnat om nästan direkt! Hon har inte fått tutta förrän kanske klockan 03 och då har det mest varit för att mina bröst varit på väg att sprängas, sedan har hon kanske bara ätit en gång till innan det blivit morgon. Innan har hon käkat kanske 8-10 gånger per natt så ni förstår vilken skillnad!
Fick även tipset att natta henne i tid och hon har somnat sött runt 18.30 varje kväll och sover nästan 12 timmar innan hon går upp 06, innan har hon somnat kanske 21 och gått upp samma tid. Fantastiskt! Men jag ropar absolut inte hej redan! Snart är det väl dags för en ny sömnstrulfas!



Vill förresten säga grattis till min älskade vän Tina som fått en liten dotter! Som jag har väntat att någon av mina gamla buddies ska yngla av sig! Och när som helst nu föds även en ny liten kusin till barnen. Massor av nyfödingar att sniffa på, underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar