måndag 17 juni 2013

10 saker som gör mig till en bra mamma

Ska sno den här listan från Meekatts blogg. Istället för att gå och vara ångestfylld över allt man inte gör rätt eller uppnår så ska man fokusera på det som faktiskt är bra. Där har hon ju en viktig poäng tror jag.

Min lista:

1. Jag är ingen "lekmamma" men jag är verkligen en LÄSMAMMA! Jag ser till att vi uppdaterar oss med färska böcker från bibblan jämt och har inga problem med att läsa de gamla favoriterna för 3515256:e gången. När Mikael läser högt så funkar det med maximalt en bok, sen somnar han (seriöst, han sitter och nickar hela tiden och Moa får säga "Pappa! LÄS!" och puffa honom på armen hela tiden). Jag kan läsa hur länge som helst, tills jag nästan tappar rösten. Barnen älskar det och jag får ett stort plus på duktigmammafronten.

2. Jag är faktiskt väldigt kärleksfull. Jag kramar och pussar mina barn jämt och berättar hur mycket jag älskar dem och hur fantastiska de är. De är alltid välkomna i mitt knä och har en givet sovplats i min säng om de så önskar.

3. Vi är alltid ute och leker. Faktum är att jag tycker att det är SKITTRÅKIGT att vara ute och leka om det inte är smällsol och behaglig temperatur. Jag grinar inombords hela tiden när jag måste vistas i snålblåst på lekplatser och titta på när fisarna tokhoppar i geggapölar. Men jag gör det!

4. Jag är jättebra på att berätta läskiga sagor och historier. Aldrig ligger mina ungar så stilla och lyssnar så andaktsfullt som då. Jag är dessutom skrämmande bra på att göra otäcka monster/vampyr/haj-röster och ljudeffekter.

5. Jag följer våra traditioner. Varje jul/påsk/midsommar/halloween eller vad det nu kan vara så försöker jag slå på stort med tillhörande bakverk och pynt och sånt. Det kanske inte blir så tjusigt eller seriöst jämt men inställningen är ju god.

6.  Jag är alltid där. På gott och ont givetvis, men man får väl hoppas att det är mest positivt såklart. Vi har barnvakt i snitt en gång per år av egen fri vilja, sist var i maj förra året och nästa gång blir över en hel helg i juli.

7. Jag skäms inte över att sjunga högt/hoppa pippilångsstrumphopp/leka på allmän plats eller så. Något mina barn än så länge älskar.

8. Jag är bra på att organisera. Alla miljoner borttappade papper och förseningsavgifter hit och dit talar väl för motsatsen men i det stora hela har jag bra koll på vem som ska göra vad på vilken plats, vart alla saker finns och jag är bra på att förbereda. Vilken mamma saknar den förmågan egentligen? Vi kallas väl inte "familjens projektledare" för intet.

9. Jag kan putta en gunga i över en timme. Kommentarer överflödiga.

10. Jag spenderar hellre tid med barnen än på hushållsarbete. Hemmet ser således ut som FAAN allt som oftast men jag värderar faktiskt mystiden med barnen efter dagis i soffan efter maten snarare än att golvet och diskbänken ska vara smulfri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar