måndag 26 augusti 2013

Till min treåring


Till min treåring

Vad ska det bli av dig lilla skrutt? Det är en fråga vi ställer oss varje dag.
Idag fyller du tre år och du mäter bara knappa metern över jorden. Du är faktiskt en sån liten figur att man ännu kan packa ner dig i en ryggsäck normal storlek så att bara det lilla huvudet med smilgroparna och det fullkomligt galna, bångstyriga håret sticker upp och bära dig på ryggen (vi vet, för vi har provat- på ditt initiativ naturligtvis).

Så liten är du, och ändå vill du bestämma allt. Allt vill du debattera om, och om du inte får medhåll så skriker du. Högt. Du skäms aldrig, du avvaktar aldrig, du backar inte. Du är som en den vilda bebin och jag är som den milda, konflikträdda mamman som bara kan drömma om att hänga med dig i svängarna. Jag sliter mitt hår varje dag, mitt hår som antagligen kommer bli grått i förtid på grund av dig min lilla virvelvind.

Men mest av allt så förundrar du oss. Du har mer personlighet i din treåriga lilla kropp än vad de flesta får på en livstid, konstaterade din pappa nyligen. Din stora, lilla vilja är det som gör att du kommer kunna göra vad du vill med ditt liv och det är också den som gör att vi älskar dig så ofantligt mycket. Ibland blir du så arg att du blir rädd för dig själv, du kan morra och klösar vilt för att i nästa sekund brista i gråt och kramas och pussas. Samma lilla flicka som kavat promenerar fram till den främmande damen på COOP och knycker hennes flingpaket för att hon vill ha just det paketet trots att det finns ett par hundra andra att välja på måste med jämna mellanrum hämta sin Mimmi-kudde och klappa på den. Samma lilla tös som kan vråla ”VILL LYSSNA PÅ NALLEMAJA NUUU” i bilen i 40 minuter utan att ge sig är livrädd för sniglar och myror.


Du älskar att läsa, just nu är böckerna om Ingrid din stora favorit.
Du har fått ett eget rum och en stor, riktig säng. Varje kväll håller du låda där inne och bygger stora rymdstationer och flygplan av DUPLO som du kommer ut och stolt visar upp för oss och ställer i fina rader på soffbordet när vi tror att du somnat för längesen. Sen klär du på dig prinsessklänningen, tiaran och klackskor och kommer ut och mannekängar- och det är givetvis du som äger catwalken. Ibland kompletterar du din outfit med en tomteluva som du drar ner över hela ansiktet och skriker ”PAJDERMAAAAN!”.
Vatten är fortfarande det bästa du vet. Du vill bada varje dag, och får du inte bada vill du duscha. I duschen har du med dig ett gäng ankor, bläckfiskar, diverse spadar och spänner och sen kan du stå i timmar och prata med dina djur, tvätta väggarna eller hälla ut tvål. Det roligaste du vet är att gå till simhallen, där du kräver att få göra allt själv.
Du älskar fortfarande att äta och förutom kinder-egg så väljer du helst risiprutti.
Gladast är du när du har allas odelade uppmärksamhet och du kan showa loss. Helst naken.

Jag vill bara berätta för dig hur fantastisk du är. Det är något så vansinnigt uppfriskande med en människa som är sig själv fullt ut och som inte bara önskar utan ser till att skaffa sig. Jag vet att du bara är tre år och jag hoppas att dina taktiker finslipas lite med åren, men jag hoppas av hela mitt hjärta (gud hjälpe mig...) att du fortsätter vara precis den lilla stjärnan du är för resten av uppväxten och dela ditt liv.      


Vad ska det bli av dig lilla Svea-bea? Svaret är egentligen tveklöst.
 Du kommer att bli PRECIS VAD DU VILL.
   
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar