lördag 3 november 2012

Det var det här med bantningen...

Planen var ju att så fort skolan började skulle jag köpa gymkort och köra järnet på lunchtimmar och mellan föreläsningar. Sen skulle jag äta duktigt och bli slimmad och snygg.
Det har väl gått i stöpet totalt kan man säga. Jag har inte tid att gymma, jag är glad om jag hinner läsa det jag ska den lediga tiden i skolan och sen sitter jag på buss och tåg flera timmar varje dag och hämtar barnen och försöker hinna umgås några timmar innan det är läggdags.
Vad beträffar att äta nyttigt så är det ju bara brist på självkontroll som är boven. Det är ju så jävla tråkigt! Jag har absolut inga problem med grönsaker och andra nyttigheter, jag gillar all mat. Det är väl bara bristen på resultat som irriterar mig, varför ska jag äta morot istället för chirre om det knappt syns något resultat på vågen? I perioder när jag ätit felfritt och tränat flera gånger i veckan har det kanske resulterat i ett kilos viktnedgång på två veckor eller så. Herregud, ett kilo bör man ju rimligtvis kunna bli av med om man dricker lite dåligt en dag och bajsar innan man ställer sig på vågen. När jag var ung, smal och vacker räckte det med att jag slarvade med maten i ett par dagar så rann kilon av mig och höftbenen stack rätt ut.
Jag har fan inget tålamod till det där, 5 kilo på en månad känns som en okej viktnedgång, då kan jag stå ut med att leva i en kulinarisk misär, men INTE mindre än så! Det dödar ju motivationen totalt. Ska göra ett försök på måndag igen att skärpa till mig och inte äta en massa gott varje dag. Tiden för träning finns tyvärr inte nu (eller jo, om jag prioriterar bort mina barn efter en 10-timmarsdag på dagis kanske, men det kommer inte hända). Jag får väl försöka promenera istället för att åka spårvagn eller nåt och läsa samtidigt som jag går, haha. Promenaden, den mest själsdödande formen av motion som finns. Jag vill gärna känna att det gör ont samtidigt så att jag kan visualisera framför mig hur fettceller bränns bort.




- Posted using BlogPress from my iPhone

6 kommentarer:

  1. Man måste se det långsiktigt! Ett kg på två veckor blir 15 kg på ett halvår och 25 kg på ett år! Att en massa människor bloggar om att de rasar 5 kg på två veckor får man helt enkelt ignorera. En sund viktminskning är 0,5-1 kg i veckan. Du måste hitta den metod som passar dig, och sedan helt enkelt hålla dig till den. Alla metoder fungerar om man håller dem, oavsett om man väljer att räkna kalorier, viktväkta, äta enligt GI eller lchf eller nått helt annat!

    SvaraRadera
  2. Och angående träning: det ÄR värt att "prioritera bort" barnen för detta. Jag tycker dock inte att man prioriterar bort barnen, man prioriterar att må bra. Två kvällar i veckan och en gång på helgen, kanske? Vi har två dagar var i veckorna då vi tränar, funkar jättebra!

    SvaraRadera
  3. Jag kan bara inte ta mig den tiden just nu. Vanligaste tiderna vi har nu är 08.30-17, då är det skrik och panik till 18 ungefär innan maten är lagad, Svea brukar somna runt 20 och Moa lite senare, och dessa ynka två timmar kan jag bara inte välja bort, sliter redan mitt hår och grinar i smyg på tåget för att barnen spenderar mer tid med sina fsk-lärare än med oss.
    Jag hoppas på att det blir mindre lektionsbelagd tid efter nyår, har hört det ryktas om att första terminen är tuffast för att se vilka som pallar trycket;)

    SvaraRadera
  4. Du gör givetvis som du känner är bäst för dig! 8:30-17 tycker jag dock inte är någon konstig tid då båda föräldrarna har en heltidssysselsättning (om det är till nån tröst ;)). Våra barn går oftast 7-16:30, men är iofs lediga varannan fredag. Hur som helst, jag tycker inte att du behöver ha dåligt samvete över tiderna på dagis :)

    SvaraRadera
  5. Våra barn går 07.30-16/16.15 så det är ju ingen skillnad mot era tider. Och då jobbar jag inte ens heltid!! Så länge barnen trivs gör du dig bara en otjänst att ha dåligt samvete över dagistiderna. Det är som det är och du pluggar ju för att få en bra framtid - för dig själv OCH för dina barn!

    Vad gäller träning så tränar jag antingen 06.30 innan jobbet eller efter 20.00 när barnen lagt sig (bortsett från helgens träning såklart). Utöver det har jag valt att ta upp min ridning igen så varje onsdag gör jag något som jag verkligen, verkligen tycker om. För MIN skull.

    SvaraRadera
  6. Testa www.shapeupclub.com där kan du fylla i och se exakt hur mycket du har ätit och mycket mat blir inte riktigt värd den mängden kalorier som den innehåller.

    SvaraRadera